En veckas frånvaro på bloggen och massa sjukdom

Tre dagar efter bröllopet fick Ilian tillbaka sin mamma och det var skönt.. Vi åkte hem på måndagen och Roy skulle jobba på tisdagen, men så hade han så ont i ryggen så han fick varken sova eller någonting så han fick voltaren och sjukskriven.. Jag själv fick extrem huvudvärk, öronvärk, jätteont i magen och tandköttsvärk och låg hela veckan. Som om inte det vore nog så hade alla tår på min högerfot domnat bort och jag hade ingen känsel i foten längre efter att ha gått alldeles för länge i ett par skor utan gelekuddar. (fortfarande bortdomnad på en tå). Igår fick jag gå till tandläkaren som hjälpte mig.. men vilken vecka!! Roy är lite bättre i ryggen men har fortfarande ont han med. Vi har också haft besök av Ilians farbror Allan hela veckan och både Ille och Enzo har ju fått extra uppmärksamhet då. Man märker på Ilian att han är väldigt social av sig och det är skönt!
Ilian däremot är i storform såklart! :-) Han springer omkring här hemma och leker med oss och allt som han inte borde röra. Det kommer stadigt nya ord från honom och han kan ta upp knapplåset på min iphone sedan någon månad tillbaka och försöker med Roys också.
Det tråkiga med denna sida är blogg-ångesten man får när man inte har bloggat på ett tag. Egentligen vill man ha med varje litet utvecklingssteg här så alla får följa med eftersom att vi nästan är helt själva här, men tiden finns inte och så är det så krångligt att ladda över bilder till och från kamera/telefon. Funderar på om jag ska byta bloggadress så att vi kan blogga via telefonen men det är ganska krångligt att flytta den med bilder och dyligt.
Nu står min galning brevid mig och vill åt datorn, för den och våra telefoner är det enda leksakerna som duger numera. Ilian är jätteduktig på att dansa till alla sorters musik men nu har han också börjat dansa sakta som tryckare-aktigt när vi lyssnar på Josh Groban = Duktig grabb!!!
Nu ska vi laga pizza, önskar er en trevlig helg!
Ilian nyvaken sista dagen hos mormor:
Idag var vi uppe i sandtaget med Enzo och farsan:
Ille ramlade med halva ansiktet i gruset.. haha:


Ett himmelskt bröllop!

Förra helgen var det äntligen dags för min bror och Hilde att gifta sig. Vi åkte en snabbvisit till Sandviken och var framme runt 22-tiden på fredagskvällen. Upp tidigt på lördagsmorgonen och det kändes nästan som att jag var den som skulle gifta mig för usch så nervös jag var. Bröllopet ägde rum i Högbo kyrka och bröllopsfesten var i nya herrgården. Otroligt fint bröllop och jag är väldigt glad för att vi fick vara med och dela den speciella dagen med Jimmy och Hilde och alla andra !!
Äntligen gifta, se så fina dem är:
Här är mamma, Jenny, jag och Madelene:
Vår Ilian hade bunad på sig och var jätteduktig hela dagen, här tar vi oss en tupplur:
Less på att le åt kameran?:-)
Tobbe och Roy hade kul ihop:
Här är Ilian, mormor, William och morfar:
Moster och gudmor Jenny och Ilian:
Gammelmormor och Birgitta var också med:
Mamma och pappa var också där:
Som vanligt glömde vi både bort att knäppa kort endast på Ilian och på oss tre.. Men men.. Det var en superfin dag iallafall och vi hade det kanontrevligt ! Tusen tack, hoppas ni hade en fin dag :-)

Ilian lekte med pasientsängen

Idag var vi till manuelterapeuten jag och Ilian. Ilian gick snällt runt i rummet och rev ner både det ena och det andra och körde upp och ner mamma på pasientsängen.. haha... Himla lydig kille dethär förstår ni!
Imorgon åker vi till Sandviken för på lördag ska vi på bröllop. Ilians morbror Jimmy och Hilde ska äntligen gifta sig och det ser vi verkligen fram emot att vara med på!!
Hur gör folk det som har barn och jobbar?? Nu vaknar ju visserligen Roy tidigt, 04:30 ringer väckarklockan, och då när han går omkring hemma så vaknar naturligtvis Ilian varje dag. Nu är det en vana och inte vill han somna om heller. Så nu började jag fundera hur andra människor gör som har jobb att sköta.. och barn som inte ska vakna.. Roy tyckte att jag överreagerade och sa att jag bara fick sluta klaga och kliva upp då, tills han tog han en lördag och söndag.. Då ni var det andra bullar, då hade han ändrat sig haha!
Snart ska Roy ut i pappaperm också och det blir ju verkligen spännande för honom och såklart kul för Ilian att vara lite mer med pappsen också! Nu börjar det sakta men säkert vankas dagistider också så vi får lov att börja förbereda oss mentalt.
Imorgon är det helsestasjon på dagen innan vi åker. Tid för ettårskontrollen vi fick skjuta upp! Nejnej, uschamej vaccin och sånt stackars älskade Ilian.
Ilian är här i himmelriket, så många stenar att välja mellan:
Äta banan själv gör bananen extra god:
Mamma får övelser för rygg och nacke och Ilian tittar snällt på:

Ilian stänger alltid dörrarna efter sig

Egentligen förstår jag inte hur alla bebisar kan tycka att precis allt som inte är lov att röra är jätteroligt att pilla på..
Men nu har Roy iallafall varit duktig att barnsäkra huset. Barnsäkring = Vuxenfällor säger jag bara. Vi skulle köpt en grind men den vi skulle ha fanns inte så vi fick köpt en annan. När vi kom hem visade det sig att det är en stor och fet KANT nedtill som vi ska ha vid dörrkarmen.. Både jag och Roy har flygit över dendär kanten många gånger nu vill jag lova. Ilian är SUPERDUKTIG. Varje gång viinte låst grinden och han ska gå till köket så öppnar han, vänder sig om, stänger dörren efter sig och går vidare.  (Även när han har brottom då vi är påväg att ta honom tillbaka till vardagsrummet). Idag gjorde han mig så glad. Jag satt i vardagsrummet medans han tog en liten lur och sedan hörde jag "MAMMA?" glatt och när jag går för att hämta honom så har han precis stängt dörren till hans sovrum igen och är påväg till mig i hallen. Även då stänger han dörren efter sig så himla UNDERBAR!
I tisdags kom Jimmy och var barnvakt åt Ilian till oss medans han sov så jag och Roy fick äntligen gå ut och äta middag helt själva för första gången sedan vi blev föräldrar. Vi var borta i 1 ½ timme och Ilian sov när vi kom tillbaka. Det var väldigt konstigt, men välbehövligt att kunna gå ut bara vi två. Jimmy var jättesnäll som hjälpte oss :-)

En familjehelg

I helgen var första helgen på länge som vi fick tillsammans. Vi har varit och shoppat och myst!
I söndags var vi med upp till sandtaget med Enzo och pappa.. En SÅN stor sandlåda ni kan tro att Ilian trivdes:
Enzo fick kört sig ordentligt och mådde bra han med:
Enzo letar efter leksaken:
Vår älskling:
Vad ska man med bassäng till?... Ilian skulle i hinken hela tiden (att skorna var på var tydligen ingen viktig detalj för far och son):
En dag var jag och Ille ut på bakgården och lekte i sandlådan. Efteråt gick vi ut på pakeringen och oj så många stenar där fanns, det var kul:
Nu är det redan 15e augusti.. och redan höst. Vi har inte haft en varm sommarkväll än så länge.. Det är tragiskt. Jag vet att det varit mycket finare hemma i Sandviken i sommar iallafall men dethär är faktiskt skandal. i har redan börjat tända ljus i hela huset för värmens skull, välkommen höst och kyla till sundstuveien... hualigen..

Några bilder från veckan som var..

Igår fick vi besök av Jimmy och Elise. Jag försökte att ta några bilder på dem men numera är det en omöjlighet att få dem med på en och samma bild.
Ilian tycker att det är jättekul att lägga i pengar i sin lilla sparbössa och är förvånansvärt duktig på att få i pengarna rätt:
Här hjälper jag pappa med IKEA saker:

Ilian kiknar av skratt haha

Idag nalkades det svensexa för min bror så Roy stack hemifrån tidigt imorse. Hoppas dem hade och får en toppenkväll nu!!!
Jag och mina andra två pojkar har varit ute en sväng idag.. enzo i solen och vi i skuggan.. (typiskt att Roy alltid är borta när solen tittar fram). Ilian hade problem med att sova ikväll och somnade först för en halvtimme sedan, annars sover han vid 19:00.
Ibland så kan jag bara sitta och titta lääänge på Ilian och Enzo tillsammans. Enzo slickar Ilian som ÄLSKAR det och nästan kiknar av skratt. Dethär bjuder vi på idag, luta er tillbaka och njut av kärleken mellan barn och hund:
Tror ni han saknar pappa eller:
Just nu är jag tillfälligt barn- och hundledig så båda två sover och gräsänka så nu ska jag bara börja se en film så blir det väl till att knyta sig om ungefär en halvtimme.. Spännande..

Hur Oslo ser ut idag!!

Eftersom att vi var borta under terrorangreppet den 22:a juli så valde vi att åka till Oslo idag. Det var faktiskt förfärligt att gå omkring där. Någonstans har vi varit naiv och trott att dethär aldrig händer oss men nu när det var väldigt nära så var det rysligt och hemskt. Allt blev så mycket mer verkligt när vi gick och såg husen som saknade fönster, regjeringskvartalet som var iförtäckt och rosor och andra blommor överallt.
Folk har lagt ut blommor i fontän, på staket, i lyktstolpar och utanför Oslo domkyrka var det ett hav av blommor, ljus, gosedjur och tusentals med brev till offrena.

Vi tyckte att det var viktigt att Ilian fick ge en ros utanför Oslo domkyrka:
Såhär ser det alltså ut inne i Oslo just nu:
Se så himla många blommor:
Till och med på staketen runt domkyrkan var det fullt av blommor:
Ilian och pappa tittar på alla fina blommor som lagts ut i tanke för offrerna:
Det var många fönster på byggnaderna omkring som gått sönder:
Där bakom ser ni byggnaden som sprängdes:

Efter det tog vi oss en fika! Ilian hade mycket spring i benen han, men han var ju så himla duktig annars så vad gör väl det.

En nypa sanning och allvar

Jag har varit väldigt emot att åka runt överallt under den senaste tiden för vi har fartat så himla mycket sedan Ilian föddes. Jag har dock hört så många gånger att det inte spelar någon roll för barnen och att så är det för alla och jag ska sluta överreagera. MEN i helgen satt jag och funderade och räknade ut att sedan i slutet av april, det vill säga under de sista 3 månaderna, så har vi sovit på olika ställen vid 17 olika tillfällen.

Så det är nog, det är alltså inte jag som inbillat mig att vi har flängt överallt. Med det sagt har vi nu beslutat att hålla oss hemma LÄNGE, för det är inte konstigt att rutiner och allt bara blir pannkaka av allting och vi behöver få roa ner oss ordentligt. Dethär året har tagit så mycket på oss alla och nu har jag lärt mig att jag måste se vad vi mår bra av istället för att försöka tillgodose allas behov. Så nu är ni hjärtligt välkomna på besök hit :-)
Ilian skulle absolut ha pappas godis:

Nu är semestern över

Nu är sista helgen på semstern över. Roy åkte bort så jag och Ilian har fått underhållit oss själva. Ni kan ju tro att jag fick saker gjort. Vi har målat och städat på fredagen. I lördags var det jättefint väder och vi fick först besök av Jimmy och Ilians kusiner, sedan följde vi med dem hem och spenderade dagen hos dem.
På söndagen fixade och donade vi och bakade och lagade tacopaj.
Typiskt.. Jag som älskar sol och inte har fått solat någonting alls i sommar så åker Roy bort den enda solvänliga dagen på semestern. Ilian ville inte vara i skuggan han inte. Typiskt..
I lördags hos Jimmy tog vi en promenad med barnen till affären.
Denhär killen ÄLSKAR datorer:
I söndags badade lillen igen:
Vi passade på att baka kladdkakecupcakes med jordgubbsfrosting på till pappa:

Sviken DEL2

I tisdags blev vi utbjudna av morfar, Jonte och Lena på middag på stan. Det var jättetrevligt och otroligt god mat. Ilian var till en början lite småblyg för morfar, men efter att han fått både nycklar och ett ton med majskrokar så blev dem bästa vänner! Vi var där en sväng innan vi åkte i torsdags också och då blev Ilian varm i kläderna fortare!
Jag var in till Gävle och ordnade pass också, så vi har det i box.
Här är vår gullunge i köket till mormor:
Vi spenderade någon timme på morfars gräsmatta utanför och Ilian fick massa majskrokar av morfar och Jonathan:
Se ett sånt fint kort:
Fint kort... Här var i iallafall ute och åt på kvällen:
Vi var till gammelmormor och hälsade på också:
Här är Madde, gammelmormor, mamma och Ilian:
Här kan ni ju gissa vad vi håller på med.. Inte lätt att få en ettåring att vara stilla vill jag lova:
En dag var vi ute och åt på Oden med Erik och Madelene, Ilian åt gurka:
Dagen innan vi åkte hem var det jättevarmt och eftersom att vi inte visste vart mormors pool var så fick vi ta det vi fann. Ilian stortrivdes:
Så såg våra dagar ut i Sandviken! Tusen tack för jättefina dagar allihop!!

Sviken DEL1

Förra fredagen åkte vi till Sandviken för att ha lite semesterledigt där hemma. Vi kom sent på kvällen, men på lördagen kom Jenny och Tobbe till oss en stund på kvällen. (Synd att inte småbarnen var med).. På söndagen tog vi en tur ut till Gräsö för att träffa Ilians mormor och Krister som var ute i husvagnen. Det blev ett fint väder och Jenny var också där. Madelene följde med oss :-). Ilian fick en jättestor mjukglass av Jenny som han åt.. Vet dock inte om det mesta hamnade utanför eller innanför munnen.
Vi var och besökte lite folk och tog det lugnt ändå. Maddis var med oss hela veckan :-). Ilian stortrivdes även denna gång med uppmärksamhet och massa pussar och kramar! Ilian fick sagoböcker av mormor också och det var ju toppen för svenska sagoböcker är det inte lätt att få tag i här.
Här kommer lite bilder från första delen av vår vistelse:
Såhär skönt sov Ilian och Maddis ihop:
I husvagnen tokade mormor och Krister:
Moster Madde och mormor ligger och myser på Grösö:
Här busar Ilian med mig:
Mormor och Ille:

RSS 2.0